Cotidian Naţional
Cauta...

Creşterea preţurilor la produsele petroliere va duce la scumpiri în lanţ
Nr. din

Creşterea preţurilor la produsele petroliere şi la cele lactate va duce la majorarea nivelului inflaţiei şi la scăderea puterii de cumpărare a populaţiei, consideră directorul Agenţiei de Rating şi Estimare „Estimator – VM”, Natan Garştea.


Solicitat de FLUX, expertul Natan Garştea susţine că majorarea preţurilor produselor petroliere o să aibă un impact asupra economiei pe ansamblu, fiindcă practic toate domeniile economice sunt dependente de energie. „Normal că aceasta va duce la o scumpire în lanţ a tarifelor la energie electrică şi termică”, a afirmat analistul economic. În opinia lui Natan Garştea, creşterea preţurilor la produsele lactate va afecta doar consumatorul final. „Asupra economiei această creştere are un impact mai redus, însă asupra nivelului nostru de trai acesta se va face simţit. Populaţia va cumpăra mai puţine produse lactate. Astfel, creşterea preţurilor la produsele petroliere şi la cele lactate va provoca scumpiri în lanţ şi scăderea puterii de cumpărare a populaţiei”, a conchis Natan Garştea. 

Ministrul Economiei şi Comerţului, Valeriu Lazăr a declarat recent, în cadrul unei conferinţe de presă, că scumpirile la produsele petroliere şi cele lactate au la bază factori obiectivi. „În condiţiile în care preţul gazului importat a crescut cu peste 20 la sută, este şi normal ca operatorii să majoreze preţurile la benzină şi motorină. Noi în cercăm acum să creăm o economie care va proteja populaţia de impactul negativ al acestor scumpiri. Această creştere va duce la creşterea tarifului la căldură începând cu 1 februarie, dar şi cel al energiei electrice", a declarat Valeriu Lazăr.

Menţionăm că laptele s-a scumpit cu aproximativ 50 de bani pentru un litru, iar brânzeturile – cu un leu. În acelaşi timp, preţurile la benzină şi motorină au crescut cu 80 de bani. Aceste scumpiri au fost provocate de către Guvern a accizelor la mai multe produse. Astfel, începând cu 1 ianuarie curent, accizele la ţigări de foi şi trabucuri au crescut cu 35 la sută, la autoturismele cu capacitatea motorului de peste 3000 cm3 – de 2 ori, iar la benzină – cu 50 la sută. De asemenea, accizele la ţigarete fără filtru au crescut cu 45 la sută, la ţigaretele cu filtru - de 4 ori, la autoturismele care consumă diesel cu capacitatea motorului de până la 3000 cm3 – cu 30 la sută şi la autoturismele care consumă benzină cu capacitatea motorului de până la 3000 cm3 – cu 3,1 la sută.

La bere accizele vor fi mai mari cu 25 la sută, la parfumuri, apă de toaletă şi la articole de bijuterie – de 3 ori, la aparatura electronică – cu 3,1 la sută, la producţia vinicolă, băuturile alcoolice tari şi slab alcoolice – cu 3,1 la sută.


Virginia ROŞCA
Vizualizari: 1053


Trimite unui prieten

 Comentarii(25):

#1 Scris de Anonim la 13 ianuarie 2010
NU AVETI MINTE IN CAP ASA ECONOMIE E UN SAC FARA FUND

#2 Scris de de acord la 13 ianuarie 2010
Prin mărirea preţurilor la ţigări şi la produsele alcooloce,guvernul a luat o măsură foarte bună,deşi procentul de majorare este mic.Se asigură astfel bani mai mulţi la buget şi nu în ultimul rând se mai stopează din contrabandă.În ceea ce priveşte gazele naturale,Moldova importând 100% din cantitatea necesară,n-am înţeles niciodată de ce în timpul guvernării comuniste era prezentat ca un mare succes procesul de gazeificare a localităţilor urbane şi rurale atâta timp cât import toată materia primă.Nu s-a reuşit decât înrobirea şi mai puternică a economiei moldoveneşti.

#3 Scris de Ana la 13 ianuarie 2010
Sunt de acord cu ceea, ca accizele trebuie sa fie mai mari la bauturile alcoolice, la tutun, la bijuterii... Insa la petrol si lactate... o i dee proasta. Intradevar puterea de cumparare va scade, intradevar, acesta va fi un factor care va trage dupa sine si alte scumpiri de pret... sa luam spre exemplu si calatoriile interurbane. Cheltuielile intreprindelor vor creste, vor creste si preturile la produsele pe care ei le propun... Cu lactele in genere au dat in bara.

#4 Scris de de acord la 13 ianuarie 2010
este economie de piaţă,cine nu reduce costurile şi produce scump dă faliment;s-a dus timpul pomenilor guvernamentale,a venit timpul celor care au iniţiativă şi dorinţă de a munci.

#5 Scris de pt de acord la 13 ianuarie 2010
care economie de piata? preturile sau ridicat din cauza taxelor care au crescut.da in SUA ce nu e economie de piata cind guvernul american a dat citeva zeci de miliarde de dolari companiilor si bancilor pentru a evita falimentul si pierderea locurilor de munca? stranie logica aveti voi cei din fanclubul liberal seamana autobiciure daca nu chiar mazohism, daca vii bine ca vii rau sa fiti sanatosi

#6 Scris de de acord la 13 ianuarie 2010
Dar in Moldova,guvernul are cui să dea bani? doar dacă vrea să scape mai repede de ei.Comparaţia cu economia americană mi se pare deplasată.În altă ordine de idei,ce nu vă convine,că guvernul vrea să vă pună la muncă,gata s-a terminat cu abureala,cine vrea să trăiască mai bine să pună umărul la treabă.Perioada celor care au trăit obţinând bani de la stat,nefăcând nimic s-a încheiat.

#7 Scris de dijonisC la 13 ianuarie 2010
Cred ca marirea accizelor la produsele petroliere va avea un impact asupra preturilor,guvernul intentionat stimuleaza inflatia in scopul de a completa deficitul bugetar. asta va duce la scumpiri in lant ,ar trebui sa se ee in consideratie ca comparativ cu preturile la petrol ,preturile la carburanti sunt exagerate.Nu este exclusa o ulterioara scumpire suplimentara a carburantilor<ce va afecta grav capacitatea de cumparare al populatiei,pe cind in tarile vecine se starue sa o maresca.cac doar o peata de consum proprie poate mentine economia pe linia de plunire.E straniu ca ministerul economiei nu vede asa lucruri evidente.Celelate accize in conditiile actuale sunt accptabile<in cazul daca nu vor scadea vinzarile<care si asa sunt anevoiose.

#8 Scris de de acord la 13 ianuarie 2010
Domnule dijonistC,problema nu este piaţa de consum ci faptul că Moldova nu produce pentru propria piaţă.Majorarea consumului,ca măsură de ieşire din criză,nu are efect în cazul Moldovei,pentru că se va face cu preponderenţă pe baza măririi importurilor.Si uite aşa Moldova îi ajută pe alţii să iasă din criză.

#9 Scris de Dorin la 14 ianuarie 2010
Sa zica cineva ca istoria nu se repeta. Aceiasi mafie liberalodermocrata, aceiasi situatie de vachanalie politico economica ca in anii 1998-2001. Si ce este mai trist ca lumea iarasi in disperare va vota pe comunisti. Era de la bun inceput clar ca mafia liberala lui Lucinschii revine sa sfirseasca planurile sale diabolice de distrugere a Moldovei.

#10 Scris de Ana pt de acord la 14 ianuarie 2010
Citez: "este economie de piaţă,cine nu reduce costurile şi produce scump dă faliment;s-a dus timpul pomenilor guvernamentale,a venit timpul celor care au iniţiativă şi dorinţă de a munci." Dar cum sa reduci costul cand sinecostul produsului este mai mare decat pretul pe care poate sa ti-l dea consumatorul? Nu e logic. La petrol vor creste preturile, la energie termica si electrica tot, dar voi, scumpii nostri producatori, cu toate ca cheltuielile voastre cresc, trebuie sa scadeti preturile... CUM? tu stii taxele de impozitare? acuma cel mai usor le va veni celor care sunt de mult timp pe piata si deja au un capital mare si stabil.. insa cei, care au inceput afacerea nu demult vor falimenta.... :(

#11 Scris de de acord la 14 ianuarie 2010
la producător preţul scade prin mărirea productivităţii muncii,care se poate face în primul rând prin investiţii în tehnologii noi,investiţii care urmăresc şi reducerea consumurilor de materii prime şi materiale pe unitatea de produs.După cum se vede asta şi urmăreşte guvernul actual,punându-se baza în primul rând pe investiţiile de capital.Vom vedea dacă şi vor reuşi să realizeze ceea ce doresc de fapt.

#12 Scris de clor la 14 ianuarie 2010
pe mine una ma mira: cum isi imagineaza autoritatile ca vom rezista cu asa salarii la asa majorari de preturi. De ce anuma acum? Este usor sa dai toata vina pe scumpirea gazului importat de parca numai in acest an gazul importat s-a scumpit. Eu cred ca ei isi bat joc pur si simplu idiotii deoarece ei au de unde plati tati banii

#13 Scris de dallas la 14 ianuarie 2010
de aur si tigari mi-i totuna da iaca tarifele la energie electrica si termica ma dau gata...parc a-s nesanatosi la cap tati...si se mai mira d ece toti fug peste hotare...debili!!!

#14 Scris de de acord la 14 ianuarie 2010
Atâta timp cât nu este concurenţă pe piaţa energetică din Moldova,preţul la consumatorul final nu reflectă cererea şi oferta în domeniu.Când vor exista mai mulţi operatori pe piaţă,şi asta depinde foarte mult de guvern,fiţi siguri că preţul final pentru serviciile oferite va fi mai mic.Practic,acum Moldova plăteşte oalele sparte ale guvernării comuniste.

#15 Scris de gogu la 14 ianuarie 2010
eu propun ca actuala guvernare sa isi dea demisia si sa invite in locul ei pe rosca si "expertii" AJCD, ce ziceti? ar face o treaba de nota 10, ar ieftini combustibilul, ar mari salarii, s-ar uni cu romania a doua zi, ar expulza ambasadorul rus, ar lua inapoi nu numai teritoriul de la palanca si si cele trei judete romanesti din ucraina, ar rezolva diferentul transistrean cam intr-o saptamana, ar pune pe toti fostii kgb-isti al puscarie, ar demasca toate privatizarile frauduloase din ultimii 20 ani, ar pune pe toti sa poarte barba, ar face nunumai istoria si limba romanilor, ci si matematica romanilor, fizica si chimia romanilor, pentru ca iurii ivanovici este un barbat adevarat, daca nu credeti intrebati pe voronin, ah, da, l-ar pune la puscarie pe olejka, ar face din M1 cea mai democrata televiziune in spiritul EuTV, ar organiza diversiuni si ar distruge statul rusesc in generre, pentru ca iurii ivanovici nu iubeste rusii, iurii ivanovici iubeste pe romania, un alt lucru pe care l-ar face iurii ivanovici este sa ercupereze si toate teritoriile romanesti pe care le-a pierdut romania de-a lungul timpului, iurii vanovici va merge cu sabia si va taia in stanga si in dreapta, iruii ivanovici o sa fie necruntator cu cei nedrepti, deasemeni iurii ivanovici ar sprijini proiect de inviere a lui eminescu, pentru ca lui iurii ivanovici ii place poezia frumoasa, si multe alte chestii, pe toate acestea iurii ivanovici le-ar face in cel mult 6 zile si in a 7-a se va odihni, bucurandu-se de capodopera sa. Aceasta si multe alte povesti fascinante, acum, numai in flux!!!

#16 Scris de de acord la 14 ianuarie 2010
Gogu,pentru comentariul tău nota 10.Aştept celelalte poveşti fascinante,se simte realizarea unui best-seller.

#17 Scris de Doinita pt gogu la 14 ianuarie 2010
Tu te rizi, dar ai dreptate intr-un fel. Doar PPCD este capabil sa scoata tara din impas.

#18 Scris de pentru gogu la 14 ianuarie 2010
bai da mai sunt prosti ca tine sau tu esti ultimul cu asa un grad avansat...daca aistea se cred mai buni ca rosca si ca comii las sa faca treaba nu sa se vaite ca niste prostitutci...printre care se pare ca te numeri si tu...da eu nu vad din partea lor nimic promitator ca si de la comi sau de la rosca...inseamna ca tati is in aceeasi oala...da nu trebuie sa vina unu alde hogu care mai tare ii place sa suga pula de la liberali decata de la comi...asa ca ai grija sa comentezi macar la subiect idiotule

#19 Scris de 1234 pt de acord la 14 ianuarie 2010
in privinta concurentei pe piata petroliera, concurenta pe piata petroliera exista si operatori sunt destui, iar preturile sunt inalte din cauza taxelor, stii de ce in SUA preturile la combustibil sunt mici? acolo nu exista acciz pe petrol, in europa insa este si accizul in europa constituie 80% din pretul benzinei, asa ca este foarte importanta influienta statului in politica de preturi chiar si in economia libera ca cea americana, apropo in europa din cauza taxelor excesive economia ed de 10 ani in stagnare, cresterea de 1,5-2,5 pe an se numeste stagnare in alte tari unde fiscalitatea e mica cresterea e mai mare

#20 Scris de de acord la 14 ianuarie 2010
Concurenţa la care m-am referit se referă la producătorii de energie de pe plan local şi nu la importatori,respectiv la centralele şi hidrocentralele electrice plus reţelele de distribuţie.Pe de altă parte statul dacă nu este proprietar,n-are ce căuta în stabilirea preţurilor de livrare,cel mult poate să aibe o agenţie de reglementare în care,documentat se stabileşte preţul maxim.,în afară de taxele şi impozitele aferente.Dacă statul face greşeala să intervină pe piaţă cu preţuri impuse,potenţialii investitori interesaţi de sectorul energetic vor dispărea.În ceea ce priveşte accizarea produselor petroliere,este normală pentru Moldova,ţară importatoare,favorizând economisirea.

#21 Scris de 1234 pt deacord la 14 ianuarie 2010
pe piata energie electrice unde activeaza monopolurile si nu numai la noi in toata lumea e asa , este necesara interventia statului,companiile monopoliste intotdeauna au avut interes sa ridice nemotivat preturile si acest lucru nu la inventat Moldovagaz, UnionFenosa sau Apa canal, acest lucru se intimpla in toata lumea,de ex apa-canal in ultimii zece ani a cerut de patru ori ridicarea tarifelor motivind ca suporta pierderi,dar proprietarul adica primaria nici odata nu a facut ordine in aceasta companie acelas director de zece ani umbla pe la primarie si anre cerind ridicarea tarifelor poate e timpul sa schimbam directorul si metodele de lucru in companie? apropo companiile ca apa-canal,termocom sunt folosite ca portofel personal de toti care au fost la noi la putere inclusiv de actuala

#22 Scris de jenel pt 1234 adevar zici la 14 ianuarie 2010
http://www.flux.md/editii/200998/articole/8429/ Intreprinderile de stat trebuie sa lucreze pt cetateni, adica sa calculeze un tarif sa nu aiba pierderi dar nici sa saraceasca populatia.

#23 Scris de 1234 la 14 ianuarie 2010
pt Jenel, apropo marea majoritate a companiilor chineze lucreaza cu un randament cu mult mai mic, dar cu volume foarte mari, la noi cu parere de rau oamenii de afaceri nu investesc daca randamentul e mai mic de 100%,de asta e plin Chisinaul de baruri, de ex. cel mai profitabil este sa vinzi cafea in bar aduce aprox 300-400%, si nu va mirati ca nu se deschid fabrici, cu parere de rau oamenii nostri de afaceri sunt foarte hapsini,de ex. in Franta nu sunt asa de lacomi ei respecta societatea unde traesc si simt o oarecare responsabilitate sociala fata de societate si asta se intimpla dintru-n motiv, numai unu acest motiv se numeste ghiliotina care a lucrat foarte efectiv in perioada revolutiei franceze, boierasii nostri tre sa tina minte ca inainte de a cumpara un Lexus sau Porshe tre sa achiti salariile la angajati si sa tina minte ca ghiliotina e un instrument foarte ieftin si ieficient in lupta cu oamenii care au mai mult decit merita si vor mai mult decit pot inghiti

#24 Scris de de acord la 14 ianuarie 2010
factorul principal care pune în mişcare economia capitalistă este lăcomia.Vă place sau nu vă place,fără ea nu funcţionează economia.Statul în schimb poate să mai tempereze unele porniri exagerate,dar în cele din urmă rolul lui este să favorizeze profitul.

#25 Scris de 1234 pt deacord la 14 ianuarie 2010
lacomia este factorul principal care a adus la criza, apropo in SUA sia deschis lucrarile prima sedinta o comisie parlamentara pentru gasirea celor ce au provocat criza primii acuzati sunt directorii a patru banci care au provocat criza si mai au tupeul sa primeasca bonusuri de miliarde inclusiv din banii statului asa ai dreptate lacomia este un factor important in economie numai daca exagerezi poate si distruge economia

 Adauga comentariu:

Nume:        
E-mail:        
Comentariu:
  Introduceţi codul din imagine:

 
Calendarul ediţiilor
«
Februarie 2012
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829
Vremea în Chişinău
Sondaj
Ce fel de alianta il va alege in Parlament pe viitorul presedinte al R. Moldova?
PL-PLDM-PD
PL-PD-PCRM
PLDM-PCRM
PLDM-PCRM-PD
Vom avea anticipate provocate de PLDM prin demisia premierului Filat


Vezi rezultatele »

Vizitatori
free counters